2 zásady – ako sa nevrhnúť do nesladenia, keď sa chceme naučiť nesladiť

2 zásady – ako sa nevrhnúť do nesladenia, keď sa chceme naučiť nesladiť


Ako sladíme v Nesladím?


Základnou myšlienkou Nesladím je to, aby sme sa naučili jesť a pripravovať si jedlá bez toho, aby sme pridávali cukor alebo iné sladidlá.
Základnou myšlienkou Nesladím je to, aby sme nenahrádzali biely cukor nielen hnedým cukrom, ale ani agáve, javorovým sirupom, ďatlovým sirupom, ... proste aby sme cukor nenahrádzali žiadnym sladidlom.

2 zásady – ako sa nevrhnúť do Nesladenia, keď sa chceme naučiť nesladiť

Po prvé:

Nemôžete od seba očakávať, že keď denne pijete cukrom sladenú kávu, medový čaj a po obede máte svoju dennú sladkosť, tak vám zrazu budú chutiť jedlá, do ktorých sa nepridáva cukor alebo sladidlo. No nebudú.... nemusia.
Vaše chuťové bunky sú zvyknuté na inú škálu chutí, ako tie „naše“, ktoré postupne prešli zo sladenia na nesladenie. Preto by som vôbec neodporúčala robiť takéto nárazové pokusy, emocionálne rozhodnutie typu „tak od dnes nesladím“, lebo sa zbytočne znechutíte tým, že vám nič nebude chutiť, budete frustrovaní a vzdáte to pri „nárokovanej“ poobednej sladkosti už v prvé dni.

Nie, takto to väčšinou nefunguje. 
Ako to funguje? 
Treba prechádzať cez jednotlivé štádiá odučenia sa od sladenia postupne a predovšetkým tak, aby vám to bolo príjemné a nesilené. A to aj v tom prípade, ak si sladíte danú kávu napríklad stéviou a nie cukrom, či medom. Totižto nič to nemení na fakte, že ste na danú sladkú chuť zvyknutí a vaše vnímanie a telo ho bude od vás naďalej očakávať. Odučíte ho naozaj len postupne. V opačnom prípade možno vydržíte pár dní alebo dokonca aj pár týždňov, ale potom sa vrhnete na cukráreň a nebudete vedieť, či nariekate preto, lebo ste zbúchali XY koláčov alebo preto, lebo sa z nich tak tešíte.

Po druhé:

Druhá vec je, že aj v Nesladím sladíme :).
Akou formou a čím, to vám hneď popíšem, avšak nezabúdajte na bod 1/, ktorý nepreskakujte.
Ono aj s tým nesladením to funguje trošičku tak, že keď vám večer nechutí káva bez cukru, tak vám nebude chutiť ani ráno. Ale ak postupne budete sladiť menej, postupne nahradíte cukor a sladidlo za napríklad sladkú šľahačku do kávy, potom mlieko.... nakoniec sa dopracujete do stavu, že vám bude chutiť malá čierna aj bez sladidla aj bez mlieka.
Ba čo viac....
1/ už vám sladená ani nebude chutiť a 
2/ zaujme vás jej chuť natoľko, že začnete byť zvedaví na chuť čistej arabicy, čistej robusty, na ich rôzne pomery.... začnete vnímať chute a začnete experimentovať.

Tak takto je to aj s učením sa jesť podľa Nesladím.

Ako teda sladíme v Nesladím?

Do postupného odvykania si od pridávanej sladkosti patrí objavovanie mnohých chutí, ktoré sú prirodzene veľmi sladké.
Najviac vám pomôžu rôzne orechové maslá, mliečne výrobky a ovocie.
Namiesto sladkého pudingu by som odporučila vyskúšať mascarpone s malou lyžičkou masla z vlašských orechov a rozpučený banán. Mi-mo-riadne parádna sladkosť bez pridaného cukru a sladidla. Navyše je mnoho druhov orechových masiel, ktoré je možné skúšať v tejto kombinácii, a to už nehovoriac o širokom výbere ovocia do tejto mňamky.

Je to naozaj také jednoduché.

Od mascarpone prechádzame k neochutenej lučine, ricote a k rôznym typom tvarohov, k rôznym typom bielych jogurtov.
Neverili by ste, aký obrovský chuťový rozdiel je napríklad medzi bielym zvolenským jogurtom a bielym bánoveckým jogurtom.
Obsah mliečnych cukrov (tie sú OK) je úplne v norme aj podľa Nesladím, pričom zvolenský má polku z bánoveckého, preto je ten druhý oveľa sladší. Aj toto je ukážka toho, čo všetko môžete objaviť a to sa bavíme len o obyčajnom bielom jogurte dvoch značiek. A na trhu ich máme veľáááá.

Tento typ maškrty si môžeme dopriať na olovrant, aj na večeru, ale siahnuť po nej môžeme aj v rámci raňajok.
Ak vezmeme do úvahy, koľko druhov orechových masiel máme na trhu, plus koľko mliečnych výrobkov a plus koľko ovocia, tak máte postarané o experimentovanie na mesiace. Pozor však na maslá: nesmie byť v ňom pridaný cukor, ani pridané oleje. Maslá sú „mastné“ zo samotných orechov tak akurát, dávajme si do misky ideálne 1 lyžičku/lyžicu. No a mliečne výrobky kupujme len biele, neochutené a bez manipulovania s tukom (čiže plnotučné).

Tak takto my sladíme v Nesladím.

Objavujeme, experimentujeme a posúvame vlastné hranice ďaleko od pudového užívania jednoduchých cukrov, ktoré ubijú akékoľvek chute a možnosť objavovania nových jednoduchých gastronomických zážitkov.

Och, áno... iste ste už počuli, že „ v jednoduchosti je krása“.... to platí aj pre gastronómiu, kde prioritná je kvalita a nie kvantita.

Po tretie:

Aké sú možnosti, ak nechcem prejsť úplne na Nesladím, ale občas chcem sladiť zdravo?

Áno, je tu taká možnosť.....a Nie, agáve a javorovým sirupom sladiť naďalej neodporúčame.
Týmto sa však veda nekončí, možností máme stále viac pre rôzne príležitosti a pri rôznej úprave.
O tom však už nabudúce.
Sledujte pokračovanie tohto článku na FB, aj na blogu.

PS: Toto je cesta, ktorou by sme odporúčali začať viesť aj vlastné detičky. Nie zakazovať a prikazovať, ale pomaličky sa učiť nové a nenápadne zabúdať na zlozvyky. :)
Foto: internet