Otázky

O čom je Program Nesladím©?

Program Nesladím© je o slobode. V princípe nás zbaví závislosti od sladkého. Nebudeme viac závislí od jedla. Jedlo nás už nebude „prenasledovať“ v našej mysli a nebude škodiť nášmu telu. Budeme jesť pravé potraviny, plné živín a rôznych chutí, ktorými nás príroda obdarila. Nepočítame kalórie. Neobmedzujeme porcie.
Po skončení Programu Nesladím© obmedzujeme len príjem fruktózy.

Program Nesladím© nás vzdeláva, ako si pomocou jedla a pôžitku z neho užívať život a tešiť sa z neho. V konečnom dôsledku aj schudneme a do konca života si udržíme váhu. A nielen to. Udržíme si aj zdravie, energiu, dobrú náladu a čistú myseľ.

Chcem vedieť viac

Schudnem s Programom Nesladím©?

Program Nesladím© je primárne zameraný na zbavenie sa závislosti od sladkého. Preto sa v ničom neobmedzujeme a dávame pozor iba na to, aby sme postupne a vo finále úplne eliminovali z jedálnička všetko sladké s cieľom zbaviť sa závislosti. To nám sekundárne pomôže rebalancovať náš hormonálny systém, dať do poriadku trávenie a vyčistiť myseľ. Následne úplne prirodzene sa naše telo nastaví na príjem takého jedla a takého množstva, ktoré nám zabezpečí síce pomalšie, ale zato stabilné a konečné zníženie váhy. Bez jo-jo efektu!

Je Program Nesladím© PALEO?

Nie, Program Nesladím© nie je paleo. Paleo stravovanie úplne vynecháva sacharidy, konkrétne obilniny, strukoviny, mlieko a mliečne výrobky, rafinovaný cukor a pod. Stravovanie podľa Programu Nesladím© nevynecháva žiadne makroživiny, a teda ani sacharidy. Výnimku samozrejme tvorí cukor a všetky ostatné sladidlá. A po skončení programu obmedzujeme iba konzumáciu fruktózy.

Sacharidy nejete vôbec?

Program Nesladím© neobmedzuje príjem žiadnej skupiny makroživín. S nami konzumujete bielkoviny, tuky a aj sacharidy. Počas programu však na 3 týždne úplne vynecháme cukor a všetky sladidlá a aj ovocie. Všetko ostatné však konzumujeme. Odporúčame však bielu múku a výrobky z nej nahradiť celozrnnou. Celozrnná múka má podstatne vyššie výživové hodnoty ako biela. Platí to aj pre ryžu. Uprednostňujeme konzumáciu nelúpanej ryže pred bielou ryžou. Po skončení Programu obmedzujeme už len príjem fruktózy.

Chcem vedieť viac

Konzumujete ovocie?

Ovocie je zdroj fruktózy. A ako je známe, závislosť od sladkého „má na svedomí“ práve fruktóza. A ak sa zbavujeme závislosti od sladkého, potrebujeme vysadiť z jedálnička všetky zdroje fruktózy, a teda aj ovocie. Program Nesladím© vynecháva príjem ovocia počas 3 týždňov. Po ich skončení zaradíme ovocie späť do nášho jedálnička.

Môžem jesť med?

Med je predovšetkým zmesou vody, fruktózy a glukózy. Fruktóza tvorí cca. 38% a glukóza 31% obsahu. Vzhľadom na vysoký podiel fruktózy nepovažujeme med za vhodné sladidlo a Program Nesladím© ho vynecháva rovnako, ako cukor a ostatné sladidlá. Med však považujeme za liečivý a čisto prírodný produkt. Na trhu sa však vyskytujú medy rôznej kvality, mnohokrát aj falšované. Takéto „medy“ nie sú ani liekom, ani prírodným produktom. S medom by sme mali zaobchádzať naozaj ako s darom prírody. Jeho vlastnosti sú naozaj výnimočné, ale pretlak „medov“ na trhu spôsobil, že si ho nevážime a nepoužívame ho ako liek, ale častokrát ako „zdravú“ náhradu za cukor. Viac o mede a našom názore na med sa dočítate na našom blogu.

Chcem vedieť viac

Môžem jesť čokoládu?

Ach, čokoláda...:-) Program Nesladím© počas 12 týždňov výrazne obmedzuje, resp. počas 3 týždňov úplne vynecháva všetko, v čom sa nachádza cukor a iné sladidlá. Tým pádom aj čokoládu... Ale! Po skončení Programu sami budete cítiť, že vás dokonale uspokojí kúsok/kocka kvalitnej, najmenej 80% čokolády. Uvedomte si však, že aj pri čokoláde s 80% obsahom kakaa tvorí zvyšných 20% cukor alebo iné sladidlo... Platí teda, že čím vyššie percento kakaa, tým menej cukru. Pôžitok z chute čokolády vám však poskytne aj surové kakao alebo 100% čokoláda.

Môžem jesť chlieb?

Program Nesladím© umožňuje aj konzumáciu chleba. Odporúčame však prejsť na jeho celozrnnú verziu, ideálne na celozrnný kváskový chlieb. Bielu múku a výrobky z nej dávame do jedného vreca s cukrom a ostatnými sladidlami, lebo nášmu telu nedodáva žiadne živiny, len prázdnu energiu. 

Chcem vedieť viac

Ide o bezlepkovú diétu?

Nie, Program Nesladím© nie je bezlepkovou diétou. Počas svojho trvania (12 týždňov) výrazne obmedzuje, resp. počas 3 týždňov úplne vynecháva všetko, v čom sa nachádza cukor a iné sladidlá. Program Nesladím© však vieme prispôsobiť osobám citlivým na lepok.

Náš mozog predsa potrebuje cukor

Áno, potrebujeme, ale nemusíme ho prijímať v podobe sladkostí.
Náš mozog potrebuje predovšetkým glukózu, nie cukor samotný. 
Glukózu – palivo pre všetky naše bunky, nielen pre mozog – si naše telo dokáže vytvoriť aj zo zeleniny, z mliečnych výrobkov, z celozrnných obilnín, a keď chce, tak zložitými chemickými reakciami aj z mäsa (bielkovín) a masla (tukov).
Naše telo je dokonalé a nezaslúži si, aby sme ho ničili „prázdnym“ cukrom, umelou stravou a v továrni vyrobenými potravinami. Zaslúžime si len to najlepšie.

Existuje aj prírodný cukor a prírodné sladidlá...alebo med...

Áno, existuje. Ale aj ropa je prírodná, ortuť tiež a nejeme ju.
Med je úžasný prírodný výtvor. Nesmierne si ho ceníme a vážime, lebo je výsledkom usilovnej práce včiel, je plný vitamínov, minerálov, skrátka rôznych zdraviu prospešných látok. Ale nie je to ani tak dávno, k medu sa človek dostal len vtedy, keď objavil včelí úľ. A aj to si treba uvedomiť, že med slúži samotným včelám na to, aby prežili zimu. A nie na to, aby sme ním my ľudia sladili všetko, na čo si len pomyslíme... Aj my si občas dáme lyžičku, opakujeme lyžičku medu, a to len vtedy, keď sme chorí a bolí nás hrdlo. Inak nie! Med je liek! A s liekmi sa to nesmie preháňať.

Chcem vedieť viac

Ani ovocie nemôžem? Nebláznite! Veď ovocie je zdravé!

Áno, ovocie je zdravé a po skončení Programu ho opäť budeme jesť.
Ale v oveľa menšom množstve, lebo naše telo ani mozog po ňom nebudú túžiť. Ovocie je plné fruktózy. To práve ona spôsobuje závislosť na sladkom.
A fruktóza ako fruktóza. Len pekne zabalená... Naše telo je prispôsobené na nízky príjem fruktózy a práve preto skoncujeme s konzumáciou ostatných sladkostí, aby sme si nerušene dopriali zdravé ovocie. Teraz sa potrebujeme skonsolidovať, zbaviť telo aj mozog návyku, preto je najlepšie na pár týždňov vynechať akýkoľvek zdroj cukru. A teda aj ovocie.